Μία νέα σχολική χρονιά ξεκινάει σήμερα με τον αγιασμό να πραγματοποιείται σε όλα τα σχολεία και τον υπουργό Παιδείας Νίκο Φίλη να δηλώνει πως τα ωρολόγια προγράμματα, το πλαίσιο λειτουργίας του σχολείου και η διδακτέα ύλη έχουν ανανεωθεί, τα βιβλία περιμένουν στα σχολεία και δεν λείπουν οι εκπαιδευτικοί.
Τα κενά σε εκπαιδευτικούς αναμένεται να είναι τα λιγότερα από κάθε άλλη χρονιά, αλλά συνδικαλιστές των εκπαιδευτικών Ομοσπονδιών της χώρας (ΟΛΜΕ και ΔΟΕ), καταγγέλλουν ότι αυτό θα είναι σε βάρος της ποιότητας της εκπαίδευσης. Γεωλόγοι που θα διδάσκουν μαθηματικά, μηχανολόγοι και ηλεκτρολόγοι που θα διδάσκουν φυσική ή χημεία, φιλόλογοι που θα κάνουν θρησκευτικά αντί των θεολόγων, είναι μερικά από τα δεδομένα των «διπλών» και «τριπλών» αναθέσεων μαθημάτων που θα γίνουν εφέτος, δηλαδή της δυνατότητας να διδάσκουν καθηγητές και μαθήματα εκτός της ειδικότητας τους.
Τι αλλάζει από τη νέα σχολική χρονιά στο Γυμνάσιο, στο Λύκειο και τα ΕΠΑΛ
Με βασικές αλλαγές θα ξεκινήσει η νέα σχολική χρονιά για τους μαθητές των Γυμνασίων , των Γενικών Λυκείων και των Επαγγελματικών Λυκείων οι οποίες αφορούν στην δομή τους, στην ύλη των μαθημάτων, στις εξετάσεις στα Γυμνάσια καθώς και στην νέα κατανομή σχολών-τμημάτων σε επιστημονικά πεδία.
Α. ΓΥΜΝΑΣΙΑ
Οι βασικές αλλαγές στο Γυμνάσιο είναι :
1) Θα υπάρχουν 2 τετράμηνα αντί 3 τριμήνων. Επομένως ο κάθε μαθητής θα έχει 2 προφορικές βαθμολογίες (μία για κάθε τετράμηνο).
2) Δεν θα εξετάζονται πλέον όλα τα μαθήματα στις προαγωγικές και απολυτήριες εξετάσεις του Ιουνίου αλλά τα γραπτώς εξεταζόμενα μαθήματα θα είναι τέσσερα (4): η Γλώσσα , τα Μαθηματικά, η Φυσική και η Ιστορία.
3) Οι εξετάσεις θα διεξάγονται από 1-10 Ιουνίου .
4) Για τα υπόλοιπα μαθήματα που δεν θα εξετάζονται γραπτώς θα υπάρχουν είτε 2 διαγωνίσματα το χρόνο ( 1 στο κάθε τετράμηνο) είτε συνθετική εργασία ή συνδυασμός τους.
5) Τα μαθήματα λήγουν στις 31/5.
6) Υπάρχει η πρόταση η περίοδος του Σεπτεμβρίου να καταργηθεί . Οι μετεξεταστέοι θα εξετάζονται το 3ο δεκαήμερο του Ιουνίου αφού το 2ο δεκαήμερο του Ιουνίου κάνουν ενισχυτικά μαθήματα μέσα στο σχολείο κανονικά σε πρωινή βάρδια με τους καθηγητές του σχολείου.
7) Τρεις μέρες την βδομάδα οι μαθητές θα κάνουν εξάωρα .
Όμως κάθε σχολείο θα αποφασίζει πως θα γίνεται η εκμετάλλευση της 7ης ώρας . Οι καθηγητές ενδέχεται να παραμένουν στο σχολείο για να διεκπεραιώσουν κάποιες εξωδιδακτικές εργασίες (π. χ . προγράμματα , συνελεύσεις του συλλόγου, ενισχυτική διδασκαλία και άλλα) .
8) Αλλαγές στον τρόπο προαγωγής για τους μαθητές του Γυμνασίου.
Το σχετικό Π.Δ. θα είναι έτοιμο μέσα στην 1η εβδομάδα των μαθημάτων (12-17/09).
Δείτε αναλυτικά το σχέδιο Π.Δ. ΑΛΛΑΓΕΣ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ
Β. ΓΕΝΙΚΑ ΛΥΚΕΙΑ
Οι αλλαγές στο Γενικό Λύκειο αφορούν την κατανομή τμημάτων στα Επιστημονικά Πεδία:
Στο 1ο Ε.Π (Ανθρωπιστικών Σπουδών)) προστίθεται η σχολή Δημόσιας Διοίκησης και τα Α.Τ.Ε.Ι Ψηφιακών μέσων.
Στο 2ο Ε.Π (Θετικών Σπουδών) προστίθενται όλες οι σχολές Πληροφορικής, και η Μοριακή Βιολογία
Στο 3ο Ε.Π (Σχολές Υγείας) προστίθενται όλα τα τμήματα Χημείας, η Δασολογία, και αρκετά Α.Τ.Ε.Ι.
Αφαιρείται η σχολή Αγροτικής Οικονομίας και το Τ.Ε.Ι Τεχνολόγων Περιβάλλοντος.
Στο 4ο Ε.Π (Παιδαγωγικές Σχολές) προστίθενται τα τμήματα Θεάτρου και Πλαστικών Τεχνών.
Στο 5ο Ε.Π ( Σπουδών Οικονομίας και Πληριοφορικής) προστίθενται η σχολή Αγροτικής Οικονομίας, Μηχανικών Οικονομίας, Πληροφορικής και Παραγωγής και Διοίκησης, Διεθνών Ευρωπαϊκών Σπουδών και αρκετά Α.Τ.Ε.Ι.
Οι μαθητές της Γ” Λυκείου είναι χρήσιμο να δουν το Π.Δ. με την συμπληρωματική κατανομή των σχολών στα Επιστημονικά Πεδία πριν κάνουν την οριστική επιλογή του πεδίου τους.
Σε όλες τις τάξεις του Γυμνασίου και του Γενικού Λυκείου υπήρξε εξορθολογισμός και αναμόρφωση της διδακτέας ύλης σε αρκετά μαθήματα, ώστε να ανταποκρίνεται στα χρονικά πλαίσια του διδακτικού έτους καθώς και στα ΕΩΠ αλλά και στις διδακτικές ανάγκες των μαθητών, ώστε να υπάρχει διδακτική συνέχεια από τάξη σε τάξη. Αναμένονται νέες οδηγίες διδασκαλίας και διαχείρισης της διδακτέας ύλης και με πρόσθετο διδακτικό υλικό.
Γ. ΕΠΑ.Λ.
Α) ΝΕΑ ΔΟΜΗ ΕΠΑΛ
Το νέο ΕΠΑΛ θα έχει την παρακάτω δομή:
– Α΄ ΤΑΞΗ με ενιαίο πρόγραμμα, με μαθήματα γενικής παιδείας, προσανατολισμού και ειδικοτήτων, προκειμένου να δίνεται στους μαθητές/-τριες η δυνατότητα να διερευνήσουν τις εκπαιδευτικές και επαγγελματικές επιλογές τους.
– Β΄ ΤΑΞΗ με διαχωρισμό σε τομείς τεχνικο-επαγγελματικών σπουδών με μαθήματα γενικής παιδείας και τομέων (θεωρητικά και εργαστηριακά).
– Γ΄ ΤΑΞΗ με διαχωρισμό των τομέων σπουδών σε επιμέρους ειδικότητες, με μαθήματα γενικής παιδείας και ειδικοτήτων (θεωρητικά και εργαστηριακά).
– Μετά την αποφοίτηση, προαιρετικό «Μεταλυκειακό Έτος-Τάξη Μαθητείας», με εργαστηριακά μαθήματα ειδικότητας στο σχολείο και μαθητεία σε χώρους εργασίας.
Επομένως το σχήμα (Α΄ τάξη – ενιαία, Β΄ τάξη – τομέας, Γ΄ τάξη – ειδικότητα, «4ο» έτος – ειδίκευση-μαθητεία)
Β) ΠΡΟΣΒΑΣΗ ΣΤΗΝ ΤΡΙΤΟΒΑΘΜΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Εισάγονται δύο σημαντικές νέες δυνατότητες για τους απόφοιτους των ΕΠΑΛ:
Διευρύνεται η δυνατότητα της πρόσβασης στα ΤΕΙ μέσω των ειδικών πανελλαδικών εξετάσεων για τους απόφοιτους ΕΠΑΛ, αφού θα διαγωνίζονται για ειδικό ποσοστό θέσεων του συνολικού αριθμού εισακτέων στα ΤΕΙ. Το ποσοστό αυτό προβλέπεται να είναι, κατά προσέγγιση, ανάλογο του ποσοστού των υποψηφίων που αποφοίτησαν από τα ΕΠΑΛ σε σχέση με το σύνολο των υποψηφίων για τα ΤΕΙ αποφοίτων ΓΕΛ και ΕΠΑΛ, όπως θα ορίζεται κάθε σχολικό έτος με απόφαση του Υπουργού Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων. Αποκαθίσταται, επίσης, η δυνατότητα πρόσβασης των αποφοίτων ΕΠΑΛ μέσω των ειδικών εξετάσεων στη σχολή Πυροσβεστικής.
Αποκαθίσταται η δυνατότητα των αποφοίτων των ΕΠΑΛ να εισάγονται και σε σχολές και τμήματα των Πανεπιστημίων, η οποία καταργήθηκε με το ν.4186/13. Συγκεκριμένα, θα μπορούν με τις ίδιες εξετάσεις – και χωρίς τη αναγκαιότητα της δημιουργίας «ομάδας Β΄» στη Γ΄ τάξη, που αντικειμενικά περιόριζε (πριν το 2013) τη δυνατότητα αυτή μόνο σε μαθητές που σπούδαζαν σε ελάχιστα ΕΠΑΛ – να εισάγονται με τη βαθμολογία τους σε σχολές των Πανεπιστημίων αντίστοιχες των τομέων που σπούδασαν στα ΕΠΑΛ και για ειδικό ποσοστό θέσεων επιπλέον 1%. Πλέον η δυνατότητα αυτή θα δίνεται σε όλους τους μαθητές/-τριες και στο πιο απομακρυσμένο ΕΠΑΛ της χώρας.
Υπενθυμίζουμε ότι από το προηγούμενο σχολικό έτος και οι υποψήφιοι των ΕΠΑ.Λ. έχουν δικαίωμα σε επαναληπτικές εξετάσεις (που δεν είχαν αυτό το δικαίωμα επί σειρά ετών). (* του Γιάννη Καραγιάννη, σχολικού συμβούλου Ν. Δωδεκανήσου και Κυκλάδων)
Σε εφαρμογή το ολοήμερο δημοτικό σχολείο από τη νέα σχολική χρονιά
Με απόφαση του υπουργού Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων τίθεται σε εφαρμογή από το νέο σχολικό έτος το ενιαίου τύπου ολοήμερο Δημοτικό σχολείο, με το οποίο, όωπς αναφέρει η ανακοίνωση του ΥΠΕΠΘ γίνεται «πράξη η συνταγματική δέσμευση για παροχή ίσων ευκαιριών στην εκπαίδευση για όλους τους μαθητές της ίδιας βαθμίδας».
Με το ισχύον καθεστώς πολυτυπίας των σχολείων στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση προκύπτει ένα άδικο, ανορθολογικό και αντιπαιδαγωγικό δεδομένο: να προσφέρονται γνωστικά αντικείμενα (Πληροφορική, Θεατρική Αγωγή) καθώς και αυξημένες ώρες σε άλλα μαθήματα (Αγγλικά, Φυσική Αγωγή, Εικαστικά) μόνο σε έναν τύπο σχολείου, αυτόν του ΕΑΕΠ (Ενιαίο Αναμορφωμένο Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα), ενώ σε μη ενταγμένα στο ΕΑΕΠ δημοτικά σχολεία δεν προσφέρονται αντίστοιχες ευκαιρίες.
Ταυτόχρονα, στα μη ΕΑΕΠ δημοτικά σχολεία, οι μαθητές των πρώτων δύο τάξεων ολοκληρώνουν τα μαθήματα δύο διδακτικές ώρες νωρίτερα (στις 12:25) από τους μαθητές των ΕΑΕΠ. Το ίδιο συμβαίνει και με τους μαθητές Γ΄ και Δ΄ τάξης οι οποίοι ολοκληρώνουν τα μαθήματα τους μία ώρα νωρίτερα (στις 13:15). Με τον τρόπο αυτό διαμορφώνεται ένα καθεστώς έντονων διακρίσεων μεταξύ των μαθητών του δημοτικού σχολείου, που δεν είναι πλέον αποδεκτές.
Το υπουργείο Παιδείας έχει αποφασίσει την έμπρακτη εφαρμογή των αρχών της ισοτιμίας και της δικαιοσύνης στην Εκπαίδευση. Αυτό επιχειρείται με την ενιαία παροχή κοινών γνωστικών και διδακτικών αντικειμένων σε όλους τους τύπους δημοτικών σχολείων της χώρας από 4/θέσια και πάνω (περίπου 3.555 σχολικές μονάδες). Με την συνεπακόλουθη ενοποίηση των Εβδομαδιαίων Ωρολογίων Προγραμμάτων, λαμβάνοντας υπόψη εισήγηση του ΙΕΠ (Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής), καθιερώνεται ο ΕΝΙΑΙΟΣ ΤΥΠΟΣ ΟΛΟΗΜΕΡΟΥ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ .
Ο νέος ενιαίος τύπος ολοήμερου δημοτικού σχολείου διατηρεί τα θετικά στοιχεία του ΕΑΕΠ, που, όμως, προβλέπονταν μόνο για 1337 12/θέσια ολοήμερα δημοτικά σχολεία και αποσκοπεί στον εμπλουτισμό και την επέκταση των προσφερόμενων γνωστικών αντικειμένων στους μαθητές όλων των τύπων σχολείων από 4/θέσια και πάνω.
Η λειτουργία των μονοθέσιων, διθέσιων και τριθέσιων δημοτικών σχολείων παραμένει ως έχει χωρίς καμία διαφοροποίηση. Είναι, συνεπώς, εντελώς ψευδής και εκ του πονηρού η καταγγελία ότι το Υπουργείο Παιδείας προτίθεται να κλείσει εκατοντάδες δημοτικά σχολεία στις απομακρυσμένες περιοχές της χώρας από 4/θέσια και κάτω.
Η λήξη του υποχρεωτικού προγράμματος γενικεύεται για όλες τις τάξεις στις 13:15 και συντελείται με αναπροσαρμογή και εξισορρόπηση των ωρών των διδακτικών αντικειμένων μεταξύ των σχολείων με ΕΑΕΠ (1337 σχολικές μονάδες) και τους άλλους τύπους σχολείων (2218 σχολικές μονάδες). Ταυτόχρονα, εξασφαλίζει τη δημιουργία ζώνης ανάμεσα στο διδακτικό (08:15-13:15) και εργασιακό ωράριο(13:15-14:00) των εκπαιδευτικών ώστε να διασφαλιστεί η δυνατότητα πραγματοποίησης των συναντήσεων του Συλλόγου διδασκόντων όσο συχνά κρίνεται αναγκαίο.
Ολοήμερο πρόγραμμα
Σε ό,τι αφορά στη λειτουργία του προαιρετικού ολοήμερου προγράμματος στον Ενιαίο Τύπο Ολοήμερου Δημοτικού Σχολείου, η έναρξή του ορίζεται στις 13:15 και η λήξη του στις 16:00. Εξασφαλίζεται και γενικεύεται η ώρα μελέτης για όλους τους μαθητές με εκπαιδευτικό του κλάδου ΠΕ 70, ώστε οι μαθητές να απαλλάσσονται, στο μέγιστο δυνατό βαθμό, από τον φόρτο προετοιμασίας των μαθημάτων και των εργασιών της επόμενης ημέρας.
Στην τρίτη ώρα του ολοήμερου προγράμματος προσφέρεται ένα σύνολο από επιλογές διδακτικών αντικειμένων (ΤΠΕ, Αγγλικά, Αθλητισμός, Εικαστικά, Θεατρική Αγωγή, Μουσική, Πολιτιστικοί Όμιλοι Δραστηριοτήτων) που δίνουν την ευκαιρία στην πολύπλευρη ανάπτυξη των ψυχοκινητικών και γνωστικών δεξιοτήτων των μαθητών.